Litteraturtips: Svenska Numismatiska Tidskrifter

Under 1800-talet ökade myntsamlandet i Sverige och därmed också intresset för  numismatisk litteratur. Men det var först under 1900-talets andra hälft som utgivningen av tidskrifter och seriella publikationer tog fart på allvar. Vissa kom bara ut under något eller några år medan andra var mer långlivade. Några ges ut fortfarande.

numtid_2

I småskriften Förteckning över några moderna svenska numismatiska tidskrifter och andra seriella publikationer går Magnus Wijk och Kjell Holmberg igenom några av de numismatiska tidskrifter och seriella publikationer som getts ut i Sverige i modern tid. De ger även tips på hur man på bästa sätt förvärvar, skickbedömmer och förvarar numismatiska tidskrifter.

Föreckningen är uppdelad i två delar. Först får vi stifta bekantskap med tidskrifter som Moneta, Myntfront och Svensk Numismatisk Tidskrift, bara för att nämna några. Del två ägnas åt seriella publikationer. Där finner vi bland annat Göteborgs Numismatiska Förenings småskrifterNumismatiska Meddelanden och Sveriges mynthistoria – landskapsinventeringen.

Många kunniga författare har bidragit med artiklar i de publikationer som listas och det är därför värdefullt att få en överblick över det som getts ut. Förutom utgivningsdata är de bilagor och annat tryckt material som ibland medföljde tidskrifterna medtagna. Längst bak finns en checklista där man kan markera vilka publikationer man har i sitt bibliotek. Denna småskrift är med andra ord ett ”måste” för alla som är intresserade av numismatisk litteratur.

Klicka här för fakta om publikationen. Beställning kan göras direkt från Numismatiska klubben i Uppsala. Hemsidan hittar du här.

Annonser
Det här inlägget postades i Recensioner och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.